Thursday, February 26, 2009

RESEPI BUAT PERMATA HATI



zara without appetite



sebenarnya kalau ikutkan mata aku ni dah agak mengantuk...tp sebabkan aku ada something to share kat sini, buatkan aku tangguh dulu niat aku utk beradu. hubby pun belum balik...ada kerja skit kat subang jaya katanya. balik jer dr main bola petang tadi,terus siap2 nak keluar ke subang. nasib aku beli whooper burger kat burger king waktu shopping kat alamanda tadi.boleh la buat dinner kat dlm kereta. ni xleh tido lg coz bila hubby sampai nanti mesti nak minum susu dulu before tido. nak buat sekarang tinggal je kat atas meja...kesian pulak nanti minum susu sejuk. coz tadi hubby call ckp dah nak balik...xpelah,tunggu je lah kejap sambil2 share something kat sini...

kisah nyer anak pompuan aku yang sorang nie...zara...

sejak demam last month dia kurang selera mkn. minum susu ok. tp makan moi dia xmau. suap sekali dua ok lah...masuk kali ke lima, mula tutup mulut rapat2...siap nangis kuat2 tanda protes. badan pun nmpak susut...compared dengan sebelum demam...mcm2 jenis moi yang aku try...beras ngan cauliflower, ikan bilis, carrot,ayam, bayam, ikan merah, ikan cod, ikan salmon...semua tak jalan seperti yang aku harapkan...membazir je...sampai 1 tahap susah nak buang air besaq. menangis2 jugak la time tu...aku yang hanya ada experience 8bulan sebagai ibu ni cuba jugak bagi air byk...jus , betik lecek n banyak la petua rekaan aku...semuanya tak ok. at last aku decided tukar susu...dari enfapro a+ to mamex gold. ikutkan advice salesgirl kat carefour tu, dia tak bagi tukar susu cara mengejut. dia suruh bagi sehari sekali , seminggu pas tu tambah dos lagi sampai lah dia totally minum susu tu...tp anak aku lain pulak ceritanya. bila dia dah minum mamex sebotol sehari selama 1 hari...aku buatkan enfa pro dia tolak...so, terpaksa la aku tukar terus ke mamex.if not dia xmau minum. aku ada jugak cuba...patut la...mmg lagi sedap dari yg sebelumnya...lg berlemak....
untuk 2 3 hari permulaan, masalah buang air besaq mmg settle lah...cuma bab mkn still sama. bila time mkn mula la mengantuk nak tido. tak bagi mkn aku rasa kesian coz badan makin susut dan aku rasa dia pun lapaq ...sebab tu kerap mintak susu...(sekali minum 4oz ja)...

one day aku p kedai nak beli brg sikit. jumpa majalah pa n ma...aku pun gatal tgn p beli. coz isu bulan tu resepi utk anak kalau aku tak silap. bila aku selak n baca...rupa2rupanya selama ni aku silap...baby bawah 10 bulan tak digalakkan makan sayur. ganggu sistem penghadaman kata doctor. seeloknya bagi makan n minum buah . terus aku tukaq menu zara keesokkan harinya....



aku beli 1ikat pisang berangan n aku lecek...aku suap kat zara...hampeh! dia tak reti makan.masuk mulut jer dia terus buang balik...last2 buang mcm tu saja...pas tu aku belikan banana yogurt...makanan baby dalam botol...n dia makan habis sebotol...aku rasa zara suka pisang...cuma maybe perlukan sedikit creativity utk buatkan dia mkn. coz xkan tiap hari nak mkn benda dlm botol kan...aku rasa xfresh n kesian baby...sekali skala travel ok la bawak.

so, hari ni aku buatkan something utk zara...

resepinya

setengah cawan beras direbus
sedikit garam utk melemakkan saja. bukan utk masin.
bila beras td dah kembang jadi moi, sejukkan sekejap dan blend.
lecek sebiji pisang berangan
masukkan moi yg diblen td ke dalam mangkuk,selebihnya simpan dalam peti ais (ikut keperluan anak )
campurkan pisang lecek td dalam mangkuk moi. kacau sebati...
biarkan sekejap
hidangkan untuk anak anda....

so, dengan resepi baru hari ni, zara dapat habiskan semangkuk makanannya...aku betoi2 puas hati hari ni. kita tgk esok mcm mana pulak!

No comments:

Post a Comment